سفیر عدالت
سفیر عدالت
هنری - فرهنگی
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 12 دی 1392برچسب:, توسط amir |

همانا پيامبري از خود شما بر شما مبعوث شد. هر آنچه شما را رنج مي دهد بر او گران مي آيد. سخت به شما دلبسته است و بر مومنان رئوف و رحيم است. توبه آيه 128

..... خداوند پيامبراكرم (ص) را اينگونه معرفي مي كند.

همراهان پيامبر (ص) نيز كه به تاسي او حركت مي كنند، سرسخت در برابر كافران و مهربان و دلسوز در برابر مومنان توصيف مي شوند.

سوره فتح آيه 29

ملتي كه هويت خود را به تدريج از دست مي دهد همانند شهري است كه دژها و برج و باروي آن در حال فرو ريختن است.

دژهاي فروريخته نه تنها نشانه امنيت از دست رفته و سرنوشت نامعلوم است كه مشوق ياغيان و سلطه گران براي غارت استقلال و آزادگي و تمدن يك ملت و اسارت آنها است.

«فرهنگ هويت يك ملت است» (1) ملتي كه نسبت به فرهنگ خود دلبسته است از حريم آن مراقبت و پاسداري مي كند. چنين ملتي در برابر هجوم و اشغال متجاوزان انگيزه مقاومت و پايداري دارد و متجاوز را ناگزير به عقب نشيني و شكست مي كند. ولذا سلطه گران براي به حداقل رساندن هزينه هاي هجوم و اشغال و ادامه سلطه، ابتدا با استحاله فرهنگي و هويت زدايي راه را براي خود هموار مي سازند.

ملتي كه توان و انگيزه مقاومت خود را از دست داده است نه تنها در برابر تجاوز و سلطه ابر قدرت ها پايداري ندارد كه با فرهنگ وارونه آنان پيوند خواهد خورد.

سخنان مقام معظم رهبري در ديدار سه شنبه گذشته با اعضاي محترم شوراي عالي انقلاب فرهنگي كه از جايگاه پدري دلسوز و مهربان نسبت به ملت بيان شد، نيازمند بازخواني و پيگيري و گفتمان سازي، براي عملي شدن است.‏

از ملاقات مشابه تاريخ 21/9/68 تا ملاقات اخير بارها مسائل مهم و اولويت هاي فرهنگي كشور يادآوري و تاكيد شده است. اما سخنان ديدار سه شنبه گذشته هم به دليل تعدد عناوين و هم تعابير متفاوت (2) نسبت به موارد قبل متمايز است.

يكي از محورهاي اصلي مطرح شده ضمانت اجراي مصوبات شورا است.

براي تمهيد اجراي مصوبات و تضمين تحقق آن ملاحظاتي وجود دارد كه به برخي از آنها اشاره مي شود. لازم الاجرا بودن مصوبات شورا يا هم تراز با قانون تلقي شدن آن موجب شد كه برخي از آنها وارد گردش كار تقنيني و اجرايي كشور نگردد يا ضرورتي براي آن احساس نشود.

دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي ساز و كار لحاظ شدن همه مصوبات شورا در برنامه پنج ساله كشور را تدبير نمايد تا تكاليف مترتب بر قانون برنامه به مصوبات نيز تسري يابد. در اين صورت قانون بودجه سالانه نيز تحت تاثير قانون برنامه فرآيند اجراي مصوبات را تنظيم و تعريف خواهد كرد.

ديوان محاسبات نيز در تفريغ بودجه، تحقق اين مصوبات را پيگيري خواهد كرد و سازمان بازرسي كل كشور و سازمان هاي مشابه برنامه نظارتي خود را به مصوبات شورا تسري خواهند داد.‏

دبيرخانه شورا همان پيگيري و پشتكاري را كه در حوزه تهيه و تصويب اسناد به كار گرفته، لازم است در حوزه تنفيذ و اجرا نيز به كار گيرد. تا اجراي مصوبات شورا در دستور كار نهادهاي ذيربط قرار گيرد.

از موارد ياد شده مهم تر، نگرش و باور فرماندهي فرهنگي كشور توسط اعضاي محترم شورا است(3) و جدي گرفتن اسناد مصوب شورا. (4) در اين صورت مي توان توقع داشت كه ساير سطوح برنامه ريزي و اجرا، براي تحقق راهبردهاي شورا جدي تر و مصمم تر عمل كنند.

تعابيري كه در سخنان مقام معظم رهبري در مورد متصديان امر راهبري، سياستگذاري، برنامه ريزي، اجرا و نظارت به كار گرفته شده (5) حكايت از ضرورت غفلت زدايي جدي تر از طريق گفتمان سازي و تبديل موضوع به مطالبه افكار عمومي و بازنگري در شاخص ها و معيارهاي انتخاب و انتصاب مديران ذيربط دارد، مديراني كه قرار است مجري مصوبات و راهبردهاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي باشند.

مديراني كه بتوانند قبل از وقوع رخدادهاي نامطلوب فرهنگي چاره انديشي و تدبير به موقع و پيشگيرانه داشته باشند و البته چنين مديراني نيز بايد محصول نظام تربيت و تعليم متحول شده شوراي عالي انقلاب فرهنگي باشند (6) مديراني كه براساس علوم انساني اسلامي و انسان شناسي قرآني براي اعتلاي فرهنگ كشورشان تدبير و تلاش كنند.‏

با توجه به سخنان اميدبخش رئيس جمهور محترم جناب حجت الاسلام و المسلمين روحاني در آغاز ملاقات اخير اعضاي محترم شورا با مقام معظم رهبري (7) پيشنهاد مي شود تهيه پيوست فرهنگي براي نظام تربيت، انتخاب و انتصاب مديران اجرايي كشور، خصوصا در بخش فرهنگي و حوزه هاي مرتبط با امور فرهنگي در اولويت قرار گيرد تا در فرض تحقق آن بخش مهمي از ساز و كار ضمانت اجراي مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز تعريف شود.

پي نوشت ها:‏

‏1- از سخنان مقام معظم رهبري در ملاقات 19/9/92 شوراي عالي انقلاب فرهنگي

2- كجا داريم مي رويم؟ چه چيزي دارد اتفاق مي افتد؟ چه چيزي در انتظار ماست؟

.... من واقعا حيرت مي كنم!/ ... من.... احساس خطر مي كنم/..... خيلي نگران زبان فارسي ام. خيلي نگرانم 19/9/92

3- اعضاي شورا بايستي اين شورا را باور كنند. باور كنيد كه اينجا قرارگاه مركزي فرهنگي كشور است.... باور كنيد كه اينجا فرماندهي مسائل عمده فرهنگي كشور و سياستگذاري كشور را برعهده دارد. اعضا بايستي به اين توجه كنند. 19/9/92‏

‏4- ... به هر حال اين اسناد را كه تهيه كرديد......جدي بگيريد. 19/9/92

5- .... نمي شود مسئولين كشور مسئوليتي احساس نكنند در زمينه هدايت فرهنگي جامعه.... دولت و مسئولان موظفند كه توجه كنند به جريان عمومي فرهنگي جامعه...... مسئوليت شرعي داريم.... مسئوليت قانوني داريم.... ما چرا بر سر فرهنگ خودمان پافشاري نكنيم؟..... شما خيلي مسئوليت داريد.... بدانيم چه كار داريم مي كنيم.... مسئوليت.... خيلي سنگين است. 19/9/92

6- در نگرش به عرصه فرهنگي كشور ما بايد به تربيت نيروي انساني توجه كنيم. 21/9/68

7- حجت الاسلام و المسلمين روحاني: يكي از رويكردهاي دولت تهيه پيوست فرهنگي براي مسائل اجرايي، اقتصادي، سياسي و اجتماعي است.‏

نويسنده: سيدباقر پيشنمازي

منبع : روزنامه رسالت، شماره 7992

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.